Thursday 18 August 2011

ALAHAI..............SPR !!!


Pengumuman yang dibuat oleh Perdana Menteri Dato' Seri Najib mengenai penubuhan Jawatankuasa Khas Parlimen bagi mengkaji transformasi piliharaya memang disambut baik oleh semua pihak. Inilah sebenarnya yang ditunggu-tunggu oleh semua pihak. Sekurang-kurangnya, secara jujur kerajaan mengakui terdapat beberapa kepincangan yang masih menyelimuti sistem piliharaya kita.

Tapi soalnya sekarang, apakan kerajaan benar-benar jujur ingin melihat transformasi kearah penyucian sistem pilihanraya dibuat? Atau adakah kerajaan hanya ingin 'melepaskan batuk ditangga' dan mengaburi mata rakyat ekoran desakan dan tekanan oleh BERSIH 2.0 baru-baru ini? Rakyat masih skeptikal mengenai usaha ini. Ketelusan dan keikhasan kerajaan mesti dibuktikan dulu jika kerajaan benar-benar mahu menyakinkan rakyat, kerana rata-rata rakyat sudah hilang keyakinan keatas cara kerajaan mengendalikan sesuatu isu, terutama sikap dolak-dalih dan 'flip-flop' yang ditunjukkan oleh PM sendiri sewaktu mengendalikan isu BERSIH 2.0 baru-baru ini..

Masakan tidak, sejak mutakhir ini pelbagai 'kepincangan' dan 'kelemahan' yang dilakukan oleh pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) nampaknya telah terbongkar satu demi satu. Hampir saban hari ada saja bukti-bukti baru yang 'terburai' dan 'dilondehkan' oleh parti-parti pembangkang yang telah berusaha secara sendiri meneliti dan menyemak data-data dalam daftar pengundi yang ada demi untuk memastikan daftar pengundi terkini yang dipunyai oleh SPR bersih dari sebarang penyelewengan dan manupulasi.

Pelbagai pendedahan telah dibuat. Bermula dari isu 'pengundi hantu' yang telah lama disuarakan dan sehingga kini masih belum dapat diberi penjelasan yang menyakinkan oleh SPR. Kemudian isu pertindihan nama dalam daftar mengundi, hinggalah kepada pendaftaran dan penggunaan rakyat asing yang turut didaftar sebagai pengundi dibeberapa tempat strategik. Isu seorang pengundi yang mempunyai 2 identiti dan didaftarkan di 2 tempat yang berlainan sering menghantui kita. Jika ini belaku, bermakna si pengudi boleh mengundi 2 kali di 2 tempat berasingan. Juga tentang isu undi pos, dimana bukan sahaja terhad kepada anggota tentera dan polis sahaja, malah melibatkan seuruh kaum keluarga mereka juga didaftarkan sebagai pengundi pos!. Seluruh negara terkejut oleh pendedahan pihak pembangkang baru-baru ini bahawa terdapat bukti-bukti jelas tentang ujudnya komplot terancang untuk memenangkan pihak pemerintah dalam pilihanraya yang akan datang. Masakan tidak, sehingga ada bukti sebuah rumah kecil di Permatang Paun telah digunakan sebagai alamat pendaftaran untuk 16 orang pengundi,yang terdiri dari pelbagai bangsa.

Kemudian muncul pula beberapa orang bekas tentera yang membuat pengakuan bahawa mereka telah membantu mengundi dengan memangkah kertas undi pos sewaktu berkhidmat dulu bagi memenangkan BN. Kerja-kerja ini dilakukan mereka dibawah arahan bos-bos tertentu sehingga 'naik lenguh tangan'. Kemudian pecah pula berita yang menggemparkan seluruh rakyat dimana pemegang kad MyPR telah didaftar sebagai pemilih dan diberikan Mykad dalam keadaan yang amat mencurigakan. Dalam suatu kes di Selangor, seorang yang bernama Mismah yang memegang status penduduk tetap (PR) telah didaftar sebagai pengundi. Apabila kes ini terbongkar, status Mismah tiba-tiba bertukar dalam daftar SPR dari pemegang MyPR kepada Mykad dalam masa tak sampai pun 4 jam pada hari yang sama !.

Nampaknya sudah banyak yang terdedah. Sudah 'kantoi' kata budak-budak sekarang. Macam mana nak sembunyi lagi. Entah sudah berapa lama permainan kotor ini berlangsung, tidak dapat kita pasti. Apa yang pasti pilihanraya umum sudah hampir masuk yang ke13, tapi baru sekarang kita tahu cerita dan rahsia sebenarnya. Sudah lamalah agaknya rakyat negara ini tertipu dek permainan dan muslihat kotor pihak-pihak yang memerintah ini dalam usaha untuk mengekalkan kuasa. Kalaulah pendedahan ini tidak dibuat dan rahsia tidak terbongkar, tentulah semua rakya masih tidak sedar kelicikan dan tipu-muslihat yang sedang berlaku....


Tidak hairanlah para pemimpin BN sering melaungkan "Kita pertahankan Puterajaya!"; "Kita mesti ambil alih kuasa di Selangor walau dengan apa cara sekali pun......walau dengan apa senjata yang ada !". Rupanya inilah senjata mereka......

Pendedahan yang dibuat oleh PAS Selangor baru-baru ini amat mengejutkan kita. Mereka telah dapat membongkar kes dimana hampir 1,100 orang pegenang kad PR telah didaftarkan sebagai pengundi di Selangor, khususnya di Parlimen Ulu Selangor, Sabak Bernam dan Shah Alam. Apa nak jadi kepada negara kita kalau Mat Bangla, Mat Indon, Mat Burma dan Mat Kemboja didaftar sebagai pengundi. yang sah. Bolehkah dibiar mat-mat ini menentukan masa depan negara kita?. Sebenarnya, inilah 'game' yang sedang dimainkan oleh mereka-mereka yang berada ditampok kuasa dengan kerjasama pihak SPR dan JPN sendiri. Perasaan mengelabah takut kehilangan kuasa telah menyebabkan mereka sanggup 'menjual' negara sendiri....

Pihak SPR sebagai badan yang berkecuali sepatutnya memainkan peranan sebagai orang tengah dan berkecuali, nampaknya telah tersasar dari landasan asal dan dipergunakan oleh pihak-pihak yang mempunyai kepentingan demi untuk kelangsungan kuasa politik mereka.

SPR sendiri perlu dibangunkan dari tidur dan 'dipulihkan' seberapa segera............

No comments:

Post a Comment