Wednesday 10 August 2011

CERITA LAWAK BULAN POSA (1) ...............


Pak Ya dan Mak Piah tinggal di Sik, Kedah. Suatu hari mereka berdua naik bas ke Sungai Petani. Hajat Pak Ya nak beli kereta. Waktu tu harga getah tengah melambung tinggi. Sebagai penoreh, Pak Ya dengan Mak Piah baru merasa nikmat dari rezeki  yang  melimpah ruah dengan tiba-tiba. Wang hasil jualan getah dah agak banyak tersimpan. Jadi Pak Ya bawa Mak Piah ke Sungai Petani untuk membeli sebuah kereta. Kereta 'second-hand' pun jadilah, bisik hati kecil Pak Ya.

Sampai di Sungai Petani, mereka berdua pun pergilah ke sebuah kedai menjual kereta terpakai. Belek punya belek, dari satu kereta kesatu kereta yang banyak berderet diluar'show-room' kedai itu, Pak Ya tertarik dengan sebuah kereta Volkwagon model 1965. Kereta 'Wak segan" bisik hati Pak Ya. Setelah selesai membayar harga, cina kedai pun menyerah kunci dan Pak Ya bersama Mak Piah pun naiklah kereta untuk pusing-pusing sekitar bandar Sungai Petani. Nasib baik Pak Ya dah ada lesen. Dulu dia pernah kerja bawa lori hantar getah dan sekerap kepunyaan Hj. Ludin dikampongnya.

Dari Sungai Petani, Pak Ya membawa Mak Piah ke Bagan (Butterworth). Disamping makan angin, niat Pak Ya nak bawa Mak Piah bersiar-siar dengan 'kereta baru' mereka. Bukan main suka hati Mak Piah dapat makan angin ke Bagan. Tersengih menampakkan gigi karatnya yang bersentelkan tembakau cap labu.

Mereka berdua bercadang hendak ke Tanjong (Pulau Pinang). Pak Ya teringat waktu muda-muda dulu dia pernah ikut rombongan budak-budak kampong naik bas ke Pulau Pinang. Tapi...itu lama dah. Sampai di Bagan, Pak Ya memberhentikan kereta tepi jeti tunggu feri. Orang kata, kalau nak pi Pulau Pinang kena tunggu feri kat Bagan, bisik hati kecilnya. Maka tunggulah mereka berdua disitu. Setiap feri yang sampai, dieja namanya oleh Pak Ya. Tapi feri Pulau Pinang tidak juga kelihatan. Yang dok sampai feri Pulau Pangkor, Pulau Undan, Pulau Talang-Talang, Pulau Tioman dan Pulau Langkawi. Mana feri Pulau Pinang?, soal hati kecil Pak Ya.

Setelah hampir 2 jam menunggu, Pak Ya dah rasa cemuih. Lutut pun rasa lenguh dan pungkoq pun dah naik kebaih. Dia lihat muka Mak Piah pun dah berpeluh-peluh. Tiada lagi wajah ceria seperti tadi.

"Jom la kita balik". ujar Pak Ya kepada Mak Piah yang duduk tercakong ditepi tembok. "Tak dak feri kot hari ni yang nak pi Pulau Pinang. Lain kali saja lah kita pi...." arah Pak Ya selamba pada Mak Piah.

Dia pun terus start kereta untuk balik. Sewaktu sampai di Padang Serai, tiba-tiba kereka yang dipandunya menghenjut beberapa kali dan kemudian injinnya mati secara tiba-tiba. Dicubanya hidupkan balik beberapa kali, namun tidak berjaya. Pak Ya jadi mengelabah. "Tadi, dok elok. Kenapa tiba-tiba buat hal pulak.." bisik hati kecilnya. Mak Piah disebelah terkebil-kebil, tak tahu nak kata apa. Setelah keluar dari kereta, Pak Ya berusaha menolak kereta itu ketepi jalan agar tidak mengganggu lalu-lintas. Dengan lagak sebagai seorang mekanik, Pak Ya terus kebahagian depan kereta untuk membuka bonet.

"Mak hang oi.!!!......." jerit Pak Ya dari depan kereta.

"Awatnya pulak?." disambut oleh Mak Piah dari dalam kereta, sambil membuka pintu untuk keluar.

"Aku ingat kita dah kena tipu la...... Celaka punya cina kedai jual kereta tadi !!!" Pak Ya terus merungut.   "Ada ke patut dia jual kat kita kereta yang injinnya tak pasang kuat. Tengok ni !!. Injinnya dah jatuh. Dah tak ada disini........." ujarnya sambil menunjukkan tempat injin dibonet depan. Disamping itu, beliau juga memandang-mandang sekitar kawasan kalau-kalau ada injin yang tercicir.

"Habis macam mana ni ? soal Mak Piah dengan muka cemas.

"Mak hang kena tunggu sini. Aku nak tumpang mana-mana kereta yang lalu untuk ke Sungai Petani nak cari cina penjual kereta tadi" cadang Pak Ya. Merah padam mukanya. Mak Piah kelihatan bertambah cemas.

Tiba-tiba sebuah lori kecil berhenti tidak jauh dari mereka. Pemandu lori itu, seorang lelaki India turun dan menghampiri mereka.

"Apa hal encik ?" tanya si pemandu tadi.

"Tarak la tambi. Ini kereta injin sudah jatuh. Saya tak boleh jalan. Apa macam mau bikin?...." tanya Pak Ya seraya menunjukkan kearah bonet depan yang ternganga.

Si India terpinga-pinga. Beliau lantas meminta kunci dari tangan Pak Ya dan membuka bonet belakang kereta. Setelah beberapa ketika membelek injin kereta tersebut, beliau lantas bersuara. "Ayo yo..... minyak sudah kering la. Apa macam injin mau jalan!!". sergah India itu. Beliau lantas kembali ke lorinya dan mengambil sebuah tong kecil berisi minyak dan menuangkan kedalam tangki kereta itu.

"OK, sekarang cuba start" pemandu India itu mengarahkan Pak Ya. Pak Ya terus masuk kekeretanya dan mencuba menghidupkan injin. Tiba-tiba saja injin kembali hidup. Berderum bunyinya bila pedal minyak di tekan.

" Banyak terima kasih la tambi" tersengih muka Pak Ya. "Kalau awak tarak berhenti tadi, saya pun tak tahu apa mau buat. Saya ingat sudah mau tinggal ini kereta disini. Nasib baik ada INJIN SPARE !!!" .

Si India tersengih...........


No comments:

Post a Comment