Monday 27 February 2012

KENDURI KAHWIN ORANG DULU-DULU...........




Entah mengapa tiba-tiba saya teringat perihal kenduri kahwin orang dulu-dulu. Dulu-dulu tu bukanlah lama sangat. Sekitar tahun-tahun 50an dan 60an. Waktu itu saya masih dizaman kanak-kanak dan awal usia remaja dikampong. Memandangkan kampong saya agak jauh tersorok dipendalaman dalam daerah Kulim, Kedah, sudah tentu ianya kurang terdedah kepada arus permodenan dan agak terikat kepada adat-adat lama yang dipusakai turun temurun.


Selalunya perkahwinan sesaorang lelaki dengan pasangan pilihannya akan bermula dengan sesi 'menengok' atau 'mengintai' anak dara yang ingin disunting.  Maklumlah zaman dulu mana ada pasangan  'bercinta' macam sekarang.. Pilihan pasangan hanya dibuat melalui pilihan orang tua, atau pun atas cadangan sahabat handai atau ahli keluarga. Sesi 'mengintai' ini adalah semacam 'mengendap' jugalah, dimana bakal pengantin lelaki  atau wakilnya dengan ditemani beberapa orang ahli keluarga akan pergi untuk cuba melihat dari dekat gadis yang bakal disunting tanpa disedari oleh sigadis tersebut atau keluarganya. Ini dilakukan samaada semasa sigadis pulang dari mengaji, membasuh diperigi atau menghadiri sesuatu majlis. Pemilihan gadis selalunya akan berdasarkan beberapa kriteria. Antaranya selain dari kecantikan fizikal dan tiadanya cacat anggota, ialah 'kesuburan' punggung dan payu-dara. Ini adalah diatas kepercayaan orang dulu-dulu bahawa gadis yang besar punggungnya akan mudah bersalin, dan payu-dara bagi tujuan penyusuan kelak. Maklumlah pada zaman dulu mana ada susu formula bayi macam sekarang!.


Apabila pilihan telah dibuat, maka barulah diadakan majlis merisik, meminang dan sekiranya pinangan diterima seterusnya diadakan bertunang. Semasa majlis bertunang pihak lelaki akan menyerahkan sebentuk cincin sebagai tanda 'jadi' serta barang-barang hantaran lain kepada pihak perempuan. Maka janji pun diikat tentang berapa banyak wang hantaran, mas kahwin, berapa lama bertunang dan tarikh bila akad-nikah dan majlis dilangsungkan (majlis kenduri). Tempuh bertunang selalunya 6 bulan atau setahun bergantuing kepada keupayaan pihak lelaki menyediakan wang hantaran dan belanja perkahwinan. Kadangkala disyaratkan juga sehingga selesai musim menuai (bagi yang bersawah padi).. Sepanjang tempuh pertunangan  silelaki tidak digalakkan sangat berjumpa dengan bakal isterinya kecuali pada hari-hari tertentu seperti hari raya, kenduri kendara dan sebagainya.



Akhirnya tibalah hari kenduri yang ditunggu-tunggu. Seingat saya, pada zaman itu hari kenduri merupakan suatu 'pesta' bagi seluruh kampong. Persiapan memakan masa berbulan-bulan. Malah sebulan sebelum kenduri lagi sanak keluarga tuan rumah sudah berkumpul untuk membantu apa yang patut. Mereka datang bukan dengan tangan kosong. Ada yang bawa beras, ayam, kelapa, gula, kopi, dan kuih-muih untuk meringankan beban tuan kenduri. 


Beberapa hari sebelum kenduri, jiran dan saudara-mara sudah sibuk membantu, terutama pada hari mendirikan balai dan buat kerisek. Maklumlah pada zaman itu bukan ada sistem "catering' atau 'sewa khemah' macam sekarang. Semuanya kena masak dan buat sendiri. Kaum lelaki akan sibuk mendirikan 'balai' untuk para tetamu. 'Balai' selalunya akan didirikan menggunakan batang kelapa sebagai tiang, batang pinang dan batang-batang kayu sebagai strukturnya, berlantaikan papan dan tiada berdinding. Bumbung pula dibuat dari atap rumbia atau kepingan zink. Balai tetamu lelaki dan balai wanita diadakan berasingan. Kalau tiada balai untuk wanita, maka rumah tuan kenduri akan digunakan sebagai tempat hidangan untuk tetamu wanita. Disamping itu bangsal untuk tetamu menunggu (khemah tetamu) dan juga bangsal memasak (gedehok) juga didirikan, selalunya dibahagian belakang rumah, berdekatan dengan perigi atau punca air yang ada..



Sementara itu, kaum wanita juga sibuk menyediakan kerisek (kelapa parut yang digoreng garing dan kemudian ditumbuk halus) sebagai suatu bahan penting untuk memasak gulai dan rendang daging. Disamping kerisek, mereka juga akan sibuk memotong bawang, menggiling cili, menyiang kacang panjang atau umbut pisang untuk dibuat perencah gulai daging.


Sembelihan kerbau atau lembu akan dibuat sehari sebelum kenduri, atau pun diawal pagi kenduri. Dagingnya dilapah dan dipotong halus-halus secara bergotong-royong. Tulangnya dicicang untuk dibuat sup untuk hidangan sampingan. Pada hari kenduri, diawal pagi lagi ketua tukang masak atau dikenali sebagai 'ketua gedehok' sudah sibuk mengaturkan orang-orangnya  memasak. Sebelah pagi masak nasi untuk menyorok (sarapan). Nasi putih dengan gulai daging cicang, bersama ikan tamban kering (tamban tergeliat) goreng, dan sambal belacan serta ulam. Jamuan ini adalah untuk sarapan kaum keluarga dan sahabat handai yang bertugas sebelum majlis kenduri bermula. Selepas selesai, barulah ketua gedehok akan mengarah anak-anak buahnya untuk masak nasi minyak dan lauk kenduri.


Lauk kenduri biasanya terdiri dari 4 atau 5 jenis.  'Main dish' ialah rendang besar (iaitu seketul daging pejal atau 'batang pinang' dimasak dengan kuah pekat). Kemudian rendang kecil (dari daging cincang, urat-urat dan lemak-lemak daging dimasak bersama kacang panjang, umbut batang pisang atau nangka muda, dan dimasak secara berkuah. Selain 2 ' main dish' ini, yang lain selalunya ialah pajeri nenas atau terung, kerabu tawgey atau pucuk paku, dan lain-lain mengikut kemampuan tuan kenduri.



Mulai pukul 12 tengah hari jamuan kenduri pun bermula. Barisan pemuda kampong (dikenali sebagai 'mentara') telah siap berbaris menghantar dulang-dulang berisi makanan dari gedehok ke balai untuk jamuan. Selain itu, tugas mentara ini juga membawa semula pinggan dan bekas yang sudah digunakan ketempat basuh selepas tetamu selesai makan. Semua petugas-petugas, termasuk mentara kakitangan gedehok dan tukang cuci pinggan selalunya diberi makan dahulu sebelum tetamu tiba. Disebelah petang, sebelum pulang mereka selalunya akan dibekalkan sedikit cenderahati oleh tuan rumah sebagai ucapan terima kasih berupa rokok 'sikerit' (cigarette) Rough Rider (rokok tembak), tuala muka atau sedikit kuih..


Makan dibalai ialah secara duduk bersila, 4 orang setalam. Kalau tetamu yang datang belum cukup 4 orang kena tunggu tetamu lain dulu, baru boleh mula makan. Satu talam nasi dan lauk hanya dibekalkan dengan 1 sudu dan 1 gelas sahaja untuk minuman dan ianya perlu dikongsi bersama antara 4 orang tetamu tersebut.  Selepas makan sewaktu hendak pulang, semua tetamu dewasa dibekalkan dengan sebutir bunga telur sebagai tanda terima kasih dari tuan kenduri. Tetamu wanita pula selalunya membawa sedikit buah tangan berupa kuih-muih didalam 'mangkok susun' (mangkok tingkat) untuk sumbangan kepada tuan kenduri. Sebagai balasan sewaktu hendak pulang, pihak tuan kenduri akan memulangkan  mangkok tingkat itu yang diisi dengan sedikit nasi dan lauk-pauk kenduri.  Majlis jamuan ini biasanya berlangsung sampai kemalam. Ketua gedehok akan memastikan nasi ditanak lagi sekiranya didapati sehingga lewat petang masih ramai tetamu yang datang.



Sepanjang majlis kenduri berjalan, sejak awal pagi suasana dibingitkan dengan bunyi 'lospeker' (loud-speaker) yang dipasangkan pada pokok atau tempat tinggi bagi memeriahkan suasana. Sepanjang majlis juga, juruacara akan berceloteh menggunakan 'microphone'. seperti membuat pengumuman, memberi arahan pada mentara, atau mempersilakan tetamu yang hadir. Celoteh ini akan diselangseli dengan lagu-lagu piringhitam yang diputarkan dari bawah rumah. Lagu-lagu 'hits' semasa yang saya masih ingat ialah lagu-lagu R. Azmi, Zainab Majid, Razak Majid, P. Ramlee dan Nona Asiah.


Sebelum masuk waktu zohor, majlis 'marhaban' akan diadakan diatas balai oleh kaum lelaki. Dan disebelah petang (selepas waktu asar) diadakan pula majlis 'pencak silat' dihalaman rumah sambil disaksikan oleh tetamu yang hadir.  Dinegeri-negeri sebelah utara, terutama di Kedah, pencak silat banyak dipengaruhi budaya dari Selatan Thai, terutama Pattani, dimana tetamu akan dihidangkan dengan 'silat pulut' sebagai bahan hiburan yang diiringi paluan gendang dan gong. Kadangkala diselitkan juga pertunjukan 'boxing Thai' atau 'tomoi' sebagai acara selingan.



Ketibaan pengantin lelaki atau perempuan biasanya pada waktu tengah hari disambut dengan meriah sekali. Tidak ada paluan kompang macam sekarang. Yang ada cuma gendang silat atau gendang keling. Biasanya pengantin akan diarak dengan berjalan kaki (jika jarak rumahnya tidak jauh). Atau, jika jalan lecah (becak) pengantin akan diusung diatas tandu khas dan diarak dari kawasan berhampiran (maklumlah zaman itu tidak banyak jalanraya yang elok macam sekarang dan kereta pun tidak banyak). Juga,berbeza dengan amalan sekarang pengantin dulu-dulu tidak bersanding diwaktu siang. Persandingan kedua mempelai hanya akan diadakan pada lewat tengah malam, kadangkala sekitar jam 1 pagi. Sementara menunggu ketika untuk bersanding, selalunya majlis akan diserikan dengan bacaan Al-Quran atau berzanji.. Bagi tuan kenduri yang agak 'berada', majlis kenduri disebelah malam akan diserikan dengan  permainan 'ghazal pati' dari Kepala Batas bersama pelawaknya yang tersohor Hasan Putu Mayam, atau Orkes Zindegi dari Batu Lima, Sik.  Kumpulan-kumpulan pancaragam ini agak popular disebelah utara dan kebanyakan lagu yang dihidangkan adalah ala padang pasir dan hindustan. Tetapi yang menjadi tarikan utama bukannya penyanyi atau lagu, tetapi ialah penari geleknya yang biasanya lelaki yang di'make-up'kan sebagai perempuan. Bila dikenakan bedak, celak dan gincu, ramai juga lelaki yang naik gian.



Demikianlah gambaran majlis kenduri kahwin dulu-dulu yang masih saya ingat. Amat jauh berbeza dengan majlis zaman sekarang. Kata orang 'sekali air bah, sekali pasir berubah'. Banyak amalan-amalan ini telah berubah mengikut peredaran masa dan tidak lagi dipraktikkan sesuai dengan tuntutan dan keadaan semasa.............






















No comments:

Post a Comment