Saturday 14 May 2011

Bila BN sedang gila janda lama bernama PAS..............



BN sejak akhir-akhir ini nampaknya sudah macam gila meroyan terhadap 'janda lama'nya, PAS. Nak kata gila meroyan ke atau gila talak, saya tak pasti. Apa yang pasti, 'isteri' yang telah diceraikan dalam tahun 1978 dulu dengan talak tiga, kini sedang diintainya kembali. Apa tidaknya cerita mengenai usaha nak rujuk kembali dengan PAS telah lama kita dengar sejak pilihanraya 2008 lagi. Banyak pihak mencadangkan, terutama dikalangan BN, supaya BN kembali bersatu dengan PAS, demi untuk 'perpaduan orang-orang Melayu' kata mereka. Bagimana pun, PAS tidak memberikan sebarang response positif setakad ini. PAS juga dikatakan kurang berminat untuk kembali kepangkuan 'bekas suami' lamanya disebabkan berlainan pendirian dan prinsip hidup. Apatah lagi, sekarang PAS sedang "bahagia" bersama "partner" yang baru, DAP  dan PKR dalam Pakatan Rakyat dan sedang mengukir gelombang kehidupan yang lebih bermakna.

Sejak mutakhir ini ada suara-suara yang mahu mereka kembali bergabung. Paling terkini yang bersuara ialah Ahli Majlis Tertinggi UMNO Dato Dr. Fuad Zakarshi yang juga Timbalan Menteri Pendidikan, dan juga Dato Seri Najib sendiri selaku PM mengusulkan agar PAS 'minta cerai' dan keluar saja dari pakatan pembangkang itu. Beliau mendakwa penyatuan PAS dibawah PR sekarang ini menguntungkan DAP. Katanya " kalau tak mahu rujuk balik dengan BN pun tak apa, asal keluar dari PR pun sudah cukup......." Begitu sekali, bunyi "rindu" dan "luahan perasaan" BN terhadap PAS. Keluhan seorang "bekas suami" yang tidak mahu bekas isterinya terus dikongkong dan dibelai dalam pelukan orang lain....  Tapi, sisuami harus redho kerana siisteri kena melalui proses "cina buta" terlebih dahulu sebelum boleh dirujuk balik......

Bagi mereka yang sudah lupa, atau yang tidak tahu, PAS sebenarnya pernah bersama dalam satu gagasan sewaktu BN ditubuhkan sekitar tahun 1971 dulu. Selepas kemelut politik akibat peristiwa 13 Mei 1969, timbul usaha Parti Perikatan selaku parti pemerintah waktu itu, untuk menggabungkan lebih ramai parti politik dibawahnya bagi menstabilkan keadaan politik dan mengurangi pergeseran yang ada. BN pun ditubuhkan dan terus melamar PAS. PAS nmenerima pinangan dan bernaung bersama BN hampir 7 tahun sehinggalah krisis politik Kelantan yang berlaku dalam tahun 1978. Akibat percakaran politik yang berlaku ketika itu, PAS di "ceraikan" dari BN dan ditendang-jkeluar untuk menentukan hala tuju sendiri. Sejak tarikh tersebut tinggallah PAS terkontang-kanting seorang diri meneruskan perjuangan sendiri. Banyak pahit maung yang dilalui sendirian sebagai seorang "janda muda" ketika itu, sehinggalah dilamar masuk kedalam Barisan Alternatif, dan kemudiannya ditukarkan nama Pakatan Rakyat (PR) sehingga sekarang.

Sejak 'bersatu' dalam Pakatan Rakyat, PAS bersama DAP dan PKR telah menempah sejarah baru yang lebih gemilang. Sokongan rakyat kian bertambanh, dan dalam pilihanraya umum 2008, PAS berjaya mengemudi kerajaan Kedah dan Perak, disamping Kelantan yang telah sdia berada dalam kawalannya sejak 1980. Perak bagaimana pun berjaya ditawan balik oleh BN, dalam suatu drama rampasan kuasa pada tahun 2009. Rakan PAS dalam PR, DAP pula berjaya menerajui Pulau Pinang, manakala Selangor pula merampas Selangor dari tangan BN. Semua petunjuk ini menunjukkan dengan jelas bahawa pengaruh PR sedang berkembang pesat. Parti-parti pembangkang, terutama PAS telah berjaya menempah pengaruh yang kian bertambah, terutama dikalangan jenerasi muda dan ahli-ahli profesional.

Oleh itu BN melihat PAS hari ini bukan lagi PAS yang dulu yang pernah di'ceraikan' dengan talak tiga. PAS hari ini dilihat laksana 'janda muda' yang amat menggairahkan, punyai 'aura' tersendiri dan menjadi kegilaan terutama dikalangan jenerasi muda. Ramai gulongan muda hari ini dilihat lebih selesa mendampingi PAS bebanding UMNO atau BN.  Mungkin BN melihat PAS sekarang sudah "bertambah lawa atau cun kata orang sekarang", berbanding dulu dengan jumlah peminat yang semakin bertambah. Bagaimana pun sikap 'isteri-ieteri' lain BN agak dingin terhadap PAS, terutama MCA dan Gerakan yang dilihat merasa sangsi jika jalinan lama BN/PAS berjaya tertaut semula.

Tindakan BN ini sudah macam terdesak. Kalau "orang tak mahu, janganlah macam hidung tak mancung, pipi pula tersorong-sorong....". Bukankah dulu kamu juga yang menendang PAS keluar? Dah lupa ke? Sekarang bila dah nampak PAS makin glamour, bertambah solid dan peminat pun bertambah ramai, kamu nak rujuk balik. Apa ni? Sedarlah suatu waktu dulu PAS pernah tidur sebantal bersama kamu. Tapi kamu yang tidak setia. Dalam diam kamu bersekongkol dengan isteri lain dan menendang PAS keluar. Waktu itu kamu melihat PAS mungkin dalam keadaan yang amat huduh, tiada pengaruh dan tiada masa depan langsung.

Bagi saya, biarlah PAS terus kekal dan selesa dalam PR, dan berjalan seiringan dengan PKR dan DAP. Walaupun penyatuan mereka tidak didaftar secara sah, namun mereka sedang menuju matlamat yang sama. Masing-masing dilihat sedang menempa pengaruh disebalik 'cerca-nista' dan 'maki hamun' yang dilemparkan oleh BN saban hari. PAS seharusnya melupakan sebarang lamaran dari BN, kerana sejarah telah membuktikan bawah 'jodoh' PAS bukan dengan BN, sebaliknya dengan PR. Biarkan lah BN terus menerus 'gila talak' terhadap janda lamanya...............

No comments:

Post a Comment