Monday 9 May 2011

Harga gula naik lagi................

Esok, 10hb. Mei, 2011 harga gula akan naik lagi. Kali ini naik 20 sen menjadikan harga bahan itu RM2.30 sekilogram dipasaran. Pengumuman mengenainya dibuat petang ini. Ini adalah kenaikan kali kedua sejak Desember 2010 lalu dimana waktu itu harga gula telah dinaikkan 10 sen.

Rasional yang diberi oleh Kerajaan ialah untuk mengurangkan subsidi keatas bahan makanan ini.  Kononnya, dengan kenaikan baru ini Kerajaan akan dapat menjimatkan RM119 juta wang subsidi. Rakyat rata-ratanya tentu menerima berita ini dengan sedikit rasa tidak puashati, kecewa, geram dan marah pun ada. Tetapi, sebagaimana biasa, kita rakyat Malaysia ni walau bagaimana marah dan geram sekali pun, hanya bersifat sementara sahaja. Lepas dua-tiga hari hilanglah marah tu. Macam harga minyak yang naik setiap dua-tiga bulan sekali. Kita akan lupa dan keadaan akan balik seperti sediakala. Seperti kata pepatah, "bagai anjing menyalak bukit." Anjing boleh meyalak bagai nak rak, tapi bukit tak akan berubah walau seinci pun. Akhirnya anjing yang penat menyalak. Bukit masih berdiri megah disitu..........

Apa yang kita musykilkan ialah rasional disebalik tindakan Kerajaan ini. Wajarkah Kerajaan mengurangkan subsidi disaat harga barang keperluan asas lain juga melambung naik dan kehidupan rakyat rata-rata terus terhimpit dengan beban hidup masakini? Gula adalah bahan makanan asas yang penting. Tidakkah boleh ditimbangkan agar subsidi yang diberikan hari ini dikekalkan?. Kalau Kerajaan boleh mengeluarkan belanja  besar beli kelengkapan pertahanan sehingga RM7- 8 billion; RM111 juta sahaja untuk program Permata Negara; RM70 juta untuk bayaran perkhidmatan runding nasihat APCO bagi projek 1 Malaysia; yang 'bocor' dalam projek FTZ Pelabuhan Klang pun menjangkau sampai RM12 billion, apalah sangat dengan RM119 juta jika subsidi gula diteruskan?. Apa yang penting Keajaan harus telus dalam mentadbir sumber-sumber ekonomi negara dan mengelakkan  pelbagai 'ketirisan' yang ada.

 Apa yang paling kita bimbang ialah kesan secara langsung terhadap kenaikan harga gula ini.. Bukar sekadar harga teh tarik dikedai mamak naik harga; tetapi merangkumi banyak lagi bahan makanan dan keluaran industri berasaskan gula seperti minuman dalam tin dan kotak, susu pekat dan lain-lain  yang sudah tentu akan turut naik. Kalau tak percaya, anda tunggu dan lihat sendiri kesannya nanti.

Kita sering mendengar sejak akhir-akhir ini Kerajaan mencanangkan kedudukan nilai ringgit bertambanh kukuh berbanding dolar Ameika. Ini suatu nikmat yang negara hadapi dan patut dikecapi bersama. Harga barangan impot sudah tentu akan bertambanh murah. Sudah tentu ada sedikit penjimatan dalam perbelanjaan negara. Tidak bolehkan wang yang dijimat itu dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk subsidi gula? Saya bukan pakar ekonomi, tetapi dari pengetahuan saya yang ada sedikit banyak mengenai ekonomi, begitulah keadaan sepatutnya berlaku bila tukaran nilai ringgit naik..........


Tapi nikmat dan menafaat seperti ini masih belum kita lihat. Meski pun nilai ringgit kukuh, kedudukan ekonomi bertambah baik, ekspot negara dikatakan masih kukuh, namun habuan untuk rakyat masih tidak kelihatan. Saya rasa sudah sampai masanya Kerajaan harus berfikir sejenak untuk kesejahteraan rakyat umumnya. Bukan setakad melaungkan slogan: "Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.... dibawah konsep 1Malaysia.

Kita kena "cakap serupa bikin", baru boleh orang boleh percaya............

No comments:

Post a Comment