Tuesday 10 May 2011

Kristian akan jadi agama resmi Malaysia........???

Negara sedang meniti jurang bahaya. Ramai yang sedang bermain dengan api. Isu agama sedang rancak diperkatakan disana sini. Puncanya, ada pihak yang dituduh sedang merancang menjadikan agama Kristian sebagai agama resmi negara. Beberapa pihak dikatakan terlibat, termasuk pihak gereja dan ahli-ahli parti politik, khususnya DAP. Akhbar Utusan Melaysia menyiarkan dengan gahnya dimuka depan pada hari Sabtu lalu mengenai 'rancangan' ini, dan ianya disambut dengan rasa marah oleh ramai ahli-ahli politik yang ingin bersuara, termasuk Pedana Menteri sendiri. PERKASA, selaku badan badan yang kononnya memperjuangkan ketuanan Melayu pun apa lagi terus melompat 'membuka silat'. Ramai NGO  turun padang buat laporan polis, Dengar khabarnya Pemuda UMNO Pulau Pinang juga mengadakan demonstrasi secara aman beberapa hari lalu di Butterworth bagi menentang 'komplot' ini.

Disuatu pihak yang lain ramai NGO dan badan politik mengesa Kerajaan mengambil tindakan segera keatas akhbar Utusan. Parti Gerakan, sebagai komponen BN juga turut menggesa Kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap Utusan kerana menyentuh sensitiviti beragama, dan menyemai bibit-bibit kebencian terhadap Kristian.  DAP pula melalui Setiausaha Agungnya Lim Guan Eng telah  mengeluarkan kenyataan menafikan pembabitan parti itu dalam 'rancangan ' ini dan menegaskan partinya sentiasa mendukong Perlembagaan negara dan selesa menerima Islam sebagai agama resmi negara. DAP juga menurutnya, tidak samasekali berhasrat memperjuangkan Kristian sebagai agama resmi negara.

Apa nak jadi ni? Selepas isu '1Melayu, 1`Bumi' dimainkan, sekarang timbul isu agama resmi pula. Apakah kita sudah ketandusan idea untuk menyatupadukan umat Melayu?  Apakah kita mahu melihat kehidupan harmoni dan sikap toleransi antara agama yang ujud pada hari ini hancur lebur? Lupakan kita pada peristiwa berdarah 13 Mei 1969 dimana kita sesama rakyat bertelagah sesama sendiri atas nama perkauman sempit?. Sekarang kita hendak bawa isu agama pula?.

Ironinya, akhbar Utusan Malaysia menyiarkan isu ini dimuka depan pada hari Sabtu lalu, dan menyatakan sumber beritanya adalah dari laporan yang ditulis oleh 2 blogger pro-UMNO. Bagaimana boleh Utusan terus 'melatah' dan 'melompat dengan pantas' dan menyiarkan berita ini secara besar-besaran dimuka depan? Sudahkah diselidiki asal usul laporan ini serta kesahihannya? Dari sudut etika pemberitaan, adakah boleh kita memetik begitu sahaja berita dari sumber yang kurang sahih (blooger UMNO) dan kemudian terus siarkan sebagai berita utama dimuka depan? Mana dia autoriti dan kredibiliti berita sedemikian?

Yang anehnya, pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) hanya diam membisu. Tiada sebarang tindakan yang dikenakan terhadap Utusan.  Kalau akhbar-akhbar lain yang buat begitu, dah sah kena tindakan serta merta. Kalau akhbar Harakah atau Suara Keadilan sudah tentu sepantas kilat mereka bertindak. Sudah tentu lesen penerbitan kena gantong. Tapi, dalam kes Utusan ini, tak ada pula tindakan..........

Bagi saya, dan saya rasa ramai lagi pembaca diluar sana bersetuju dengan saya, isu ini sengaja dimainkan oleh sesuatu pihak tertentu dengan niat untuk menakut-nakutkan orang Melayu. Sejak PRU 12 dulu lagi orang Melayu rata-rata nampak sudah berpecah. Satu puak masih setia menyokong BN, manakala suatu puak lagi sudah beralih arah menyokong pembangkang, khususnya Pakatan Rakyat. Dengan adanya isu ini, diharap orang-orang Melayu akan bersatu kembali. Sejarah telah membuktikan yang orang Melayu, apabila rasa terancam akan cepat bertaut kembali bersatu padu sepertimana berlaku dalam tahun 1948 dulu sewaktu menentang gagasan Malaysan Union anjuran British waktu itu.

Tapi senario kali in amat berbeza. Orang-orang Melayu berpecah bukan kerana ancaman dari luar, tetapi bahana sikap jengkel dan meluat mereka terhadap parti yang memerintah. Ramai orang Melayu sudah melihat Kerajaan dibawah BN sudah melencung jauh dari landasan sebenar. Penyalahanguna kuasa, rasuah, pembolotan harta kekayaan dan kronisma begitu menjadi-jadi. Ramai yang telah mengubah arah tidak mahu lagi bersekongkol dibawah BN dan mencari alternatif pada Pakatan Rakyat (PR). Ramai terutama gulongan muda sudah hilang keyakinan kepada BN. Dan hakikat ini amat disedari oleh BN. Jika tidak dibuat sesuatu, tentunya kemaraan PR akan menjadi bertambah lancar, sedangkan kedudukan BN terutama UMNO menjadi bertambah parah menjelang PRU 13 nanti. Hakikat inilah yang menyebabkan BN begitu gusar dan perlu berbuat apa saja bagi mengekalkan kuasa. Hatta , sehingga orang Melayu perlu di'takut'kan sekali pun dengan perkara-perkara yang tidak sepatutnya ditakutkan. Tapi, apakah orang Melayu boleh di'momok'kan sehingga begitu rupa agar mereka dapat bersatu kembali dibawah BN seperti dulu?  Apakah tiada cara lain untuk mengekalkan kuasa dan kedudukan politik BN sekarang yang sudah kelihatan goyah?

Bagi saya, soal Kristian menjadi agama resmi Malaysia memang tiada asas langsung. Soal DAP menerajui kempen dan gagasan ini juga tidak timbul. Malah Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP telah mengeluarkan kenyataan yang jelas bahawa DAP tetap menyanjung tinggi Perlembagaan negara dan agama Islam sebagai agama resmi negara. Para paderi bishop sendiri turut membuat kenyataan yang mereka amat selesa dengan Islam sebagai agama resmi Malaysia, dan tiada berhasrat uintuk menjadikan agama Kristian sebagai agama resmi.

Nah, siapa yang sebenarnya bermain api?  Penduduk Malaysia terdiri dari hampir 68% orang Melayu yang rata-ratanya beragama Islam. Mana mungkin agama lain diterima sebagai agama resmi.sedangkan Islam telah termaktub dalam Perlembagaan sebagai agama resmi negara, disamping hak-hak istimewa orang-orang Melayu dan kedudukan Raja-Raja Melayu. Sepertimana ucapan PM Dato Seri Najib sendiri sewaktu membuat ucapan penangguhan ketika Persidangan Agung UMNO yang lalu bahawa peruntukan-peruntukan ini telah jelas termaktub dalam Perlembagaan, dan tidak boleh diganggu gugat lagi. Ianya ibarat tersimpan kukuh dalam peti besi dan kuncinya telah dibuamg. Jadi mana mungkin DAP dengan kerjasama paderi-paderi sahaja boleh mengubah Perlembagaan ini. DAP ada berapa kerusi sahaja dalam Parlimen, hatta jika bergabung dibawah PR sekalipun, ianya tidak akan cukup kuota 2/3 untuk meminda Perlembagaan. Jika berjaya meminda Perlembagaan sekali pun, pindaan kena mendapat kelulusan Majlis Raja-Raja Melayu terlebih dahulu. Mahukan Majlis Raja-Raja memberi kelulusan ini?

Sebenarnya rasa 'takut' seperti yang di'momok'kan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung-jawab itu tidak timbul sama sekali. Ianya laksana tegahan yang dibuat oleh seorang ibu tua dikampong kepada anak-anaknya yang leka bermain dihalaman rumah walau pun sudah menjelang senja: "Jangan pergi main jauh-jauh, situ ada momok...eeeiii....takut!!!!" Begitulah resam kita orang-orang Melayu. Siibu sebenarnya tidak mahu anak-anak kita bermain jauh-jauh kerana hari sudah hampir gelap. Macam-macam bahaya yang mungkin ada. Tapi 'momok' yang disebutkan siibu itu sebenarnya tidak ujud, dan siibu sendiri pun tak pernah tengok !!!!...

No comments:

Post a Comment