Monday 4 April 2011

Beruk naik nyiok............

Nak tergelak pun ada. Geli hati pun ada.  Menteri Besar Kedah, Dato Seri Azizan Abd. Razak ketika menjawab suatu soalan dalam Dewan Undangan Negeri Kedah hari ini menjelaskan isu mengenai penghantaran pulang pelajar-pelajar Kedah kembali ke Mesir, dimana kos pengangkutan terpaksa ditanggung oleh kerajaan negeri adalah umpama "beruk naik nyiok". Pandai juga orang tua ni buat kelakar rupanya, bisik hati kecil saya. Tapi, kelakar kelakar dia pun memang bernas! Ya lah sebagai seorang tua, dan dari Kedah pula, kita cukup yakin perumpaan yang digunakan beliau ini amat sesuai sekali dengan isu yang ditimbulkan. Akibat 'keceluparan' ini sepertimana didakwa oleh beberapa ADUN BN (pembangkang) dalam dewan negeri tersebut, suatu usul protes telah dibuat tehadap Dato Seri Azizan.

Saya melihat isu ini, khususnya perumpamaan yang digunakan oleh Dato Menteri Besar, amat wajar dan bertepatan sekali dengan keputusan yang dibuat oleh kerajaan pusat behubung langkah membawa pulang pelajar-pelajar Malaysia dari Mesir suatu ketika dulu ketika negara tersebut dilanda krisis dan revolusi rakyat yang serius. Kita juga tahu, lazimnya jika pelajar-pelajar itu telah dibawa pulang dengan kos yang begitu banyak oleh kerajaan pusat, adalah menjadi tanggung-jawab kerajaan pusat juga untuk menghantar mereka balik ke Mesir apabila keadaan telah pulih, Keajaan pusat tidak harus 'lepas tangan' pula kepada kerajaan negeri untuk urusan menghantar pulang pelajar-pelajar tersebut pulang ke Mesir. Tetapi ini tidak terjadi. Setiap kerajaan negei dibebani pula tanggungjawab menghantar pelajar dari negeri masing-masing balik ke Mesir. Inilah yang dikatakan oleh Dato Seri Azizan "macam berok naik nyiok".

Amalan yang dibuat dikampong-kampong, apabila seorang pekebun atau tuan punya pokok nyiok (kelapa) mengupah beruk untuk memanjat dan menurunkan kelapa, selalunya tuan punya beruk akan diberikan syarat oleh tuan punya pokok kelapa. Contohnya, "upah naik setiap pokok ialah 2 biji" . Ini bermakna bagi setiap pokok yang dipanjat oleh beruk, tuannya akan mendapat 2 biji kelapa sebagai upah. Itu upah untuk naik. Tidak pula dinyatakan berapa biji upah untuk turun!.

Jadi tindakan keajaan pusat mengeluarkan belanja yang besar untuk membawa balik pelajar-pelajar dari Mesir, tanpa menyediakan peruntukan untuk menghantar mereka kembali apabila keadaan pulih adalah sama dengan "beruk naik nyiok"  Ha ha ha......... aku tak dapat menahan gelak........

No comments:

Post a Comment