Friday 24 October 2014

Siri 6 - Menyusuri Salasilah Keluarga Lebai Hussin bin Hj. Taib - Keluarga HALIJAH BINTI LEBAI HUSSIN

Siri 6
SALASILAH KELUARGA HALIJAH BINTI LEBAI HUSSIN

Di siri keenam ini saya akan memperkatakan sedikit sebanyak mengenai salasilah keturunan HALIJAH BINTI LEBAI HUSSIN. Jika dalam Bahagian 5 dulu saya begitu tercabar menulis perihal sesaorang yang tidak pernah saya temui dan lihat dalam hidup saya, tetapi minggu ini saya akan menulis mengenai sesaorang yang amat hampir dengan kehidupan saya. Tahu tentang latarbelakang kehidupannya; sifat dan keperibadiannya; serta segala keluh-kesah dan tawa-ria dalam kehidupannya yang pernah saya kongsi bersama. Apa tidaknya!. Beliau adalah ibu saya sendiri, iaitu Allahyarhamah HALIJAH BINTI LEBAI HUSSIN.....

HALIJAH BINTI LEBAI HUSSIN  (1922  -  2005)

Allahyarhamah HALIJAH BITI LEBAI HUSSIN   -    Alfatehah !
Gambar HALIJAH
1.        HALIJAH adalah anak kelima pasangan LEBAI HUSSIN BIN HJ. TAIB dan CHE NAH BINTI HJ. DERAEH, dan juga merupakan anak perempuan kedua pasangan ini selepas RAMLAH. Beliau yang lebih mesra dengan panggilan Makndak atau Tokndak LIJAH dalam keluarga, dilahirkan di Yan, Kedah, sekitar tahun 1922. Dalam usia yang masih kecil (ketika berusia sekitar 7 tahun) telah turut merantau bersama keluarganya sehingga ke Kampong Bikan, dimana beliau telah dibesarkan. Sepertimana anak-anak gadis lain, sejak zaman remajanya lagi beliau sibuk membantu ibu dan ayahnya mengurus rumah-tangga, membantu ibunya didapur dan bermain bersama kawan-kawan sebaya. Beliau juga turut terlibat membantu ayah-ibu mengerjakan sawah dan bercucuk tanam dan pernah mengalami gelora hidup pahit getir sebagai anak kampong yang hidup tanpa kemewahan memandang ayah dan ibu hanya menjalankan kerja-kerja biasa dikampong. Beliau tidak berpeluang bersekolah secara formal, dan pelajaran asasi yang diterima hanyalah dari tunjukajar dan bimbangan kedua-dua orang tuanya saja dikampong.

2.        Tetapi antara ilmu yang paling beliau menonjol ialah memilikki bakat ayah dan ibunya mengajar Alquran. Sejak dari zaman kanak-kanak lagi beliau turut serta membantu ayah dan ibu yang berugas mengajar Alquran kepada anak-anak jiran sekampong. Dan bakat ini telah beliau warisi sehingga ke zaman tuanya. Tidak hairanlah sehingga selepas berumah tangga pun, beliau masih giat mengajar Alquran kepada anak-anak jiran sehinggalah usia tua apabila daya dan kudratnya untuk mengajar sudah tiada lagi. Saya masih ingat lagi sewaktu zaman mudanya, beliau boleh menegur bacaan yang salah walaupun tengah memasak didapur atau sedang membuat kerja lain. Begitu tajam sekali pendengaran dan tumpuannya apabila mendengar pembacaan Alquran.

PERKAHWINAN PERTAMA

3.         HALIJAH bertemu jodoh ketika berusia 18 tahun dengan seorang pemuda berasal dari Kampong Jangkang, Kulim, Kedah bernama MOHD. NOH. Selepas berkahwin beliau mengikut suaminya berpindah ke Alor Star dan menetap disana. Dengan MOHD NOH beliau dianugerahi seorang anak perempuan bernama SITI MARIAM (atau dikalangan keluarga lebih dikenali sebagai CHE KAH). Malangnya perkahwinan pertamanya tidak bertahan lama. Rumah tangga mereka diserang ribut badai selepas bertahan hanya lebihkurang 3 tahun.  Suaminya dikatakan terlibat dalam suatu kesalahan jenayah dan ditahan oleh pihak Polis.  Hancur-luluh perasaan si isteri ketika menghadapi saat genting itu.  Akhirnya, pasangan ini bercerai, dan HALIJAH pulang kepangkuan ayah dan ibunya di Kpg. Bikan dalam suasana yang hiba dan sayu bersama anak perempuan yang ketika itu baru berusia sekitar 5 tahun.

4.         Hampir 1 tahun selepas pulang kekampong, nasib keluarga beliau kini dirundung malang sekali lagi. Kakaknya RAMLAH pula kembali kerahmatullah ketika melahirkan anak yang ketiga, diikuti beberapa hari kemudian oleh anak yang baru dilahirkan. Bertimpa-timpa nasib malang yang datang. Kesedihan hati HALIJAH bagaimanapun sedikit terubat kerana RAMLAH ada meninggalkan seorang anak perempuan, i.e ROKIAH @ ROKIYAH yang ketika itu berusia hampir sebaya dengan usia anaknya SITI MARIAM. Kedua-dua anak kecil ini amat mesra sekali bermain bersama, makan bersama malah tidur pun bersama. Keletah kedua-dua anak menjadi pengubat jiwa laranya.

PERKAHWINAN KALI KEDUA

Gambar sewaktu zaman muda  -  HALIJAH bersama suami HASHIM ABDULLAH.  Anak-anak mereka mengikut nombor : 1. ROKIAH @ ROKIYAH, 2.  SITI MARIAM @ CHE KAH,  3.  IBRAHIM,  4  MOHD SALLEH,   5.  TAMARUN    6.  ZAITON,   7.  BAHARON    8.   AYOB
Gambar HALIJAH bersama suami dan anak-anaknya
5.          Atas saranan kedua ibu-bapanya, dan dipersetujui oleh abang iparnya HASHIM yang baru kematian isteri, HALIJAH akhirnya akur dengan ketentuan Illahi dan kehendak kedua orang tuanya yang mahukan beliau berkahwin dengan bekas abang-iparnya itu, demi menyelamatkan 2 keluarga yang sedang kucar-kacir waktu itu. Dengan rela hati HALIJAH menerima bekas abang-iparnya HASHIM sebagai suami, atau dalam ertikata yang lain beliau sanggup "bersalin tikar" menggantikan kakaknya yang telah kembali kerahmatullah meninggalkan suami dan seorang anak yang amat memerlukan kasih-sayang dari seorang isteri dan seorang ibu. Suatu majlis rengkas diadakan dirumah LEBAI HUSSIN begi menyatukan pasangan ini, dan ini berlaku pada penghujung tahun 1947.

6.         Selepas berkahwin, HALIJAH bersama suaminya HASHIM memulakan hidup baru. Si suami telah meninggalkan kerja lamanya memugar tanah dan berhuma dihutan, dan memohon untuk bekerja sebagai penoreh getah di Ladang Bagan Sena. Pasangan ini kemudiannya berpindah untuk tinggal di 'quarters' yang disediakan oleh pihak ladang. Bagimanapun, pada tahun 1950 dengan pengisytiharan dharurat oleh Kerajaan British bagi menentang ancaman komunis yang memuncak pada waktu itu, si suami berjaya dipilih untuk memasukki perkhidmatan sebagai Special Constable (SC) di Ladang Pelam, Baling, Kedah bersama beberapa orang lagi anak LEBAI HUSSIN. Sekali lagi pasangan ini berpindah. Kali ini menetap di "quarters" Ladang Pelam, dimana HALIJAH meneruskan kerjanya sebagai penoreh getah diladang tersebut, manakala suaminya bertugas sebagai polis-khas ditempat yang sama.

7.          Tahun 1954 dengan berkurangnya ancaman pengganas komunis, ramai anggota SC diberhentikan.
Pasangan ini antara yang terlibat dalam pemberhentian kerja beramai-ramai ini. Bebekalkan sedikit saguhati yang diperolehi, mereka kemudiannya pulang kekampong dan mendirikan sebuah pondok di atas sebidang tanah terletak di Kampong Padang Ubi, Labu Besar. Dari sebuah pondok kecil berdindingkan buloh, berlantaikan batang pinang dan beratap rumbia, pasangan ini berusaha mendirikan sebuah rumah yang lebih selesa demi untuk kehidupan masa depan dan anak-anak yang kian bertambah.
8.        Tahun 1955 cita-cita tersebut berhasil berkat doa dan kerjasama LEBAI HUSSIN sendiri yang membantu mendirikan sebuah rumah yang lebih selesa untuk mereka. Sejak itu bermulalah era pasangan ini menetap di Kampong Padang Ubi sehinggalah keakhir hayat mereka. Pelbagai pekerjaan dilakukan oleh HALIJAH bersama suaminya untuk meneruskan kehidupan dan membesarkan anak-anak, antaranya bercucuk-tanam, bersawah padi, menoreh getah, membuka kedai runcit, berjual-jualan secara kecilan, dan menguruskan kantin sekolah.  Banyak pahit maung, perit getir serta liku-liku suka-duka dilalui oleh pasangan ini dalam membesarkan dan memberi pelajaran kepada anak-anak. Akhirnya cita-cita mereka tercapai untuk melihat anak-anak keluar seorang demi seorang dari kepompong kemiskinan hidup dan menjalani kehidupan sendiri yang lebih selesa dan bermakna.

9.         Pasangan HALIJAH dan HASHIM ini berjaya menyahut seruan ketanah suci pada tahun 1982.  Sekembalinya dari menunaikan haji,  suaminya HASHIM sudah tidak beapa sihat dan kembali kerahmatullah pada tahun 1987, manakala HALIJAH menyusul kemudian pada tahun 2005.

ANAK-ANAK HALIJAH BINTI LEBAI HUSSIN

HALIJAH bergambar bersama anak-anaknya (Tahun 1971)
Pengenalan: dari kiri Zaiton; Ayob, duduk dikerusi : Halijah dan berdiri disebelahnya Baharon. Berdiri dibelakang Ibrahim dan paling kanan Tamarun.  Tiada dalam gambar: Mohd Salleh.
HALIJAH bersama sebahagian anak-anaknya (1971)
10.         Menerusi perkahwinannya yang pertama, HALIJAH memperolehi seorang anak perempuan bernama SITI MARIAM BINTI MOHD NOH.   SITI MARIAM (a.k.a CHE KAH) berkahwin dengan seorang pemuda yang ada pertalian keluarga di sebelah bapa-tirinya HASHIM bernama MOHD SAAD BIN ABDUL RAHMAN, berasal dari Kampong Jangkang, Kulim, Kedah. Beliau menetap di Kampong Jangkang sepanjang hayatnya. Anak-anaknya seramai 7 orang, terdiri dari 3 lelaki dan 4 perempuan : SOFIAH; SHUIB; SHAARI; SAODAH; ZAKARIA; HAFIZAH dan HASNAH

11.        Manakala menerusi perkahwinan keduanya pula, HALIJAH memperolehi 6 orang anak, 5 lelaki dan seorang perempuan : IBRAHIM; MOHD SALLEH; TAMARUN; ZAITON; BAHARON dan MOHD AYOB.

11.1      Anak pertama IBRAHIM BIN HASHIM lahir pada tahun 1949, bersekolah menengah hingga Tingkatan 5 di Kulim; kemudian memasukki perkhidmatan Polis dan menjawat hingga kejawatan Penguasa Polis, dan kini telah pun bersara dan menetap di Nilai, Negeri Sembilan. Beliau berkahwin dengan FUZIAH BINTI ABDULLAH yang berasal dari Johor Bharu, Johor dan telah di kurniakan 4 orang anak; 2 lelaki dan 2 perempuan : AZARIL ASWAD; AZARUL AZAD; AIZAN AZARINA dan AIZAN AZURA.

11.2       Anak kedua MOHD SALLEH BIN HASHIM, lahir pada tahun 1952, bersekolah menengah di Kulim hingga Tingkatan 5, dan kemudian menyambung pelajaran secara bersendirian di Uitm (ITM waktu itu) dalam bidang Pengajian Pengangkutan. Bertugas di Pelabuhan Klang dan kinI sudah bersara dari perkhidmatan, dan jawatan terakhir sebagai Pengurus Sumber Manusia, di Pelabuhan Klang. Beliau yang kini menetap di Rawang, Selangor telah berkahwin dengan FARIDAH BINTI HJ. MD. NOR yang berasal dari Kilang Lama, Kulim dan dikurniakan dengan 6 orang anak; 4 lelaki dan 2 perempuan : MOHD AFFENDI; MOHD FARUL; MOHD IZWAN; MOHD SHAHRIL; NURAZREEN dan NURSYAFIKAH.

Gambar SITI MARIAM @ CHE KAH
SITI MARIAM @ Che" Kah
11.3        Anak ketiga TAMARUN BIN HASHIM, lahir pada tahun 1955, bersekolah hingga Tingkatan 5 di Kulim, kini masih bertugas sebagai Merinyu Kapal Kanan dengan Jabatan Laut Semenanjung di Pelabuhan Kelang. Berkahwin dengan ROHANI BINTI ISMAIL yang berasal dari Bukit Mertajam, Seberang Perai, dan telah dikurniakan dengan 5 orang anak, 2 lelaki dan 3 perempuan : ALIA; YATI; HAKIM; BARIQ dan ATIKAH.

11.4         Anak keempat ZAITON BINTI HASHIM, lahir pada tahun 1959, bersekolah hingga Tingkatan 5 di Kulim, kini suri-rumah sepenuh masa dan menetap di Alor Setar, Kedah. Berkahwin dengan SAADIN BIN ABDULLAH (yang juga mempunyai pertalian keluarga - sepupu), dan kini dikurniakan 4 orang anak; 3 lelaki dan seorang perempuan : SYAFIRUL; AIDIL; IZZATI dan AFNAN.

11.5         Anak kelima BAHARON BIN HASHIM, lahir pada tahun 1961, bersekolah hingga Tingkatan 5 di Kulim sebelum melanjutkan pelajaran ke Maktab Perguruan Sultan Idris (kini UPSI), Tg. Malim. Kini masih bertugas sebagai seorang guru di Sek. Men. Labu Besar, Kulim, Kedah. Berkahwin dengan LATIFAH BINTI ZAKARIA (yang juga seorang guru) berasal dari Kemaman, Terengganu, dan kini menetap di Kampong Padang Ubi, Labu, Besar, Kulim, Kedah. Pasangan ini dikurniakan 6 orang anak terdiri dari 5 lelaki dan seorang perempuan : ANAS; ZUBAIR; AMMAR; MUSLIM; ILI HANANI dan AMIN YASIR

11.6         Anak bongsu dan keenam bernama MOHD AYOB BIN HASHIM, lahir pada tahun 1965 dan telah kembali kerahmatullah pada tahun 1991 dalam usia 25 tahun dan masih bujang.

Bersambung di Siri 7  -  SALASILAH KELUARGA ABDULLAH BIN LEBAI HUSSIN
Carta salasilah keluarga HALIJAH BINTI LEBAI HUSSIN
Carta keluarga

No comments:

Post a Comment